Tuesday, October 10, 2017

May 2017 Bercuti Di Kota Kinabalu & Kundasang Again!!

04th May 2017

Day 1 Thursday

FlightDepart Arrive
10:05AM
JHBJohor Bahru
12:20PM

Last time kami bercuti di Sabah ialah pada September 2013! It is been 3 years ++ since we last visited. Mungkin ramai kawan- kawan atau saudara mara di luar sana yang tertanya-tanya; kenapa Sabah?😍

Kerana Flight Direct from Jb are limited to certain areas 😒😒. Aku pun tak berminat sangat nk transit airline dari satu airport ke airport yang lain, leceh dan banyak masa yang terbuang. Lagipun Sabah kan sentiasa di hati πŸ’–πŸ’–haha.

Ok back to the story ..kami sampai Kota kinabalu Airport pukul 9.30am , sepanjang empat hari berada di KK kami menggunakan perkhidmatan kereta sewa  Perodua Axia sehari RM100.00. Alhamdulillah kereta berada dalam kondisi yang sangat baik , kami bagi ⭐⭐⭐⭐⭐.Setelah urusan penyerahan kereta sewa selesai kami terus gerak menuju ke Kundasang, tapi as usual perkara penting yang mesti buat ; isi minyak kereta,membeli air mineral dan makanan ringan untuk kudap-kudapan.

Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Kundasang mengambil masa tidak lebih dan kurang dua jam mengikut kelajuan kereta yang di pandu lah. 😜..

check in
Kinabalu Pine Resort

Yang bertingkat tu Bilik Block P menghadap Gunung Kinabalu

kalau sepuluh kali datang Kundasang sepuluh kali itu lah nak bermalam di sini πŸ’˜tak pernah jemu ; pemandangan yang cantik, bilik yang bersih , suasana yang tenang dan makan yang cantik

Please make reservation through email : reservation@kinabalupineresort.com

belanja lagi gambar KKPR

santai-santai sambil menunggu waktu makan malam

pemandangan pada waktu pagi.. one find day InsyaAllah, Kinabalu kami daki

Aktiviti untuk hari pertama ialah; melawat Desa Dairy Farm

Sebenarnya hajat di hati bila tiba di Kundasang, nak join ATV Borneo Adventure tetapi disebakan kekangan masa pada hari khamis tersebut dan esok hari Jumaat (solat jumaat) maka lupakan sahajalah hajat dihati. InsyaAllah kalau kita utamakan Allah di hati pasti Allah akan lebih menyayangi kita kan 😍

Minum susu kambing or bagi kambing minum susu

pertama kali dapat merasa keenakan Gelato Yogurt and Chocolate

Kinabalu Botanical Garden
From Dairy Farm kami terus menuju ke Botanical Garden, ketika sampai di sini kami mempunyai masa lebih kurang 40 minit sahaja  pintu Gate di tutup pada pukul 4 petang

Laluan menuju ke Bukit Tupai dengan ketinggian 300Meter, seronok juga sambil-sambil bercuti kita hiking
Next time datang ke sini kena ikut pada masa yang di tetapkan:  9am, 12pm and 3pm kerana  Guided Tour yang akan membawa pelawat mengelilingi kawasan Kinabalu Park Botanical garden, tiket masuk ke sini hanya RM4.00

05th May 2017

Day 2 Friday

Poring Hot Spring
Poring Hot Spring Canopy Walk, se awal jam 7 pagi kami dah gerak dari KPR ke sini. Bukan kami  pelancong yang pertama sampai sini, ada lagi yang paling awal selain dari staff πŸ˜„

Kipungit Waterfall, Poring dengan ketinggian 665Meter, kalau ikutkan hati nak pergi ke Langanan Waterfall dengan ketinggian 3,715Meter πŸ’ͺπŸ’ͺ ..insyaAllah maybe next time, waktu itu masa tidak mengizinkan.
πŸ’•pukul 11 pagi kami check out dari bilik KPR kemudian singgah sebentar di pekan Kundasang untuk menikmati Kepak ayam bermadu πŸ˜‹. Kalau anda ke Kundasang jangan lupa tau untuk mencuba Kepak Ayam bermadu , sedap sangat berbeza rasanya dengan ayam kepak bakar di Tawau . eh macam ada can datang Kundasang lagi eh 😚

On the way menuju ke Kota Kinabalu sempat juga la singgah di Pekan Nabalu beli : beras Bario dan juga Durian.. Im not sure bagaimana aku boleh terasa nak beli Durian yang dikopek isinya tu πŸ˜•πŸ˜•.. Harga dahlah Mahal dan rasanya So and So je.

Sepanjang perjalanan , kami tercari-cari di mana lah masjid terdekat dengan jalan besar.. Jam sudah menunjukkan angka 1pm, kalau ikut secara logik Sabahkan masuk waktu solatnya awalkan.. alhamdulillah selepas Tamparuli ada sebuah Masjid , walaupun pukul 130pm kelihatan orang ramai masih berpusu-pusu menuju ke Masjid untuk memunaikan solat Jumaat.

Kami sampai di Tabung Haji Hotel Kota Kinabalu pada pukul 2pm, alhamdulillah waktu yang sesuai untuk check in,,, and without Deposit 😍..untuk 2 malam.. cuaca agak kurang baik kerana hujan turun tanpa henti sampai banjir katanya..

πŸ’–Menu dinner untuk malam pertama di Todak Waterfront, petang tadi kami makan Pisang Goreng Cheese dan nasi di Grace Point SEmbulan.

6th May 2017

Day 3 saturday

Pulau Sapi

πŸ’–Selepas sarapan pagi kami menuju ke Jetty Jeselton Point Kota Kinabalu untuk mendapatkan boat tickets menuju ke Pulau Sapi , yup hanya satu Pulau je destinasi kami πŸ˜‰. Anda boleh meletakkan kenderaan anda di tempat yang disediakan,

πŸ’–Bucket List : coral Flyer- waktu bermula jam 10am dan limited untuk beberapa orang sahaja dan juga ianya bergantung kepada cuaca juga

πŸ’–First we were transferred to Padang Point of Gaya islandby boat, bila sampai at the harness station staff akan memberikan sedikit penerangan juga akan memakaikan anda dengan beberapa alat keselamatan: helmet and harnes. Berat yang dibenarkan Minimun 40kg dan Maximun 120kg
Bukan setakat berat harness tu tetapi kita kena mendaki untuk sampai starting point zipline dengan ketinggian 148meter.

πŸ’– panjang 235 meter antara Sapi and Gaya Island dengan kelajuan 55Km/hour

selesai Aktiviti Zipline kami lepak santai di kawasan keliling Pulau Sapi sementara menunggu Boat transfer ke Jeselton Point pukul 1pm.